Hej allihopa, hoppas att ni mår bra och att ni har en bra dag!
Idag har jag tänkt att skriva om periodisk fasta som jag håller på med nu och har gjort det i lite mer än 1 månad.
 
Periodisk fasta är när man inte äter någon mat efter en viss tid på kvällen tills morgonen/förmiddagen dagen därpå. T.ex. 20-12, då får du inte äta efter kl 20 på kvällen fram till kl 12 dagen efter. Dock får man dricka vatten mellan dessa timmar eftersom vatten inte innehåller några kalorier överhuvudtaget.

Det finns de personer som inte ska göra denna metod och de är:
gravida kvinnor, personer med diabetes, har/haft bulimi/anorexia, upplever mycket stress i sin vardag eller utmattningssyndrom. Dock ska inte elitidrottare göra denna metod heller eftersom de måste få i sig rätt mängd kalorier i förhållandet till hur mycket de tränar.

Fördelarna med periodisk fasta är:
1. Stärker immunförsvaret
2. Blodsockret stabiliseras
3. Motverkar inflammationer
4. Det förbättrar näringsupptagningen
5. Höjer energinivån
6. Det förbättrar den mentala och psykiska hälsan

Nackdelarna med denna metod är:
1. Att man kan känna sig hungrig
2. Att man är grinig
3. Har låg energi

Denna metod påverkar män och kvinnor olika mycket. I en studie har man sett att denna metod funkar bäst hos männen för att det ökar deras insulin medans hos kvinnor hände det inte så mycket i kroppen.
Och varför det är så är för att det finns inte lika mycket forskning på kvinnor som på män.
Dock har man sett att på överviktiga personer, både hos män och kvinnor så gick de ner i kroppsvikt, blodtrycket sjönk, kroppsfettet minskade och kolesterolet i kroppen gick även ner.
Det kan därför vara bra för kvinnor att fasta under 14 timmar och äta under 10 timmar jämfört med män som kan fasta i 16 timmar och sedan äta 8 timmar.

Hur fungerar då denna metod tillsammans med träning?
Man kan träna på fastande mage, alltså att man inte har ätit något innan träningen. Dock kan man gärna dricka vatten innan eftersom det inte innehåller några kalorier.
Vissa kanske tycker att det är svårt att träna på fastande mage för att de känner att de inte orkar ta i eller inte orkar koncentrera sig lika lätt som när de har ätit innan träningen.
Det finns forskning som visar att träna på fastande mage är positivt.

Man kan även äta en måltid 1-2 timmar innan träningen och då ska man äta 20%-25% av sitt energiintag på hela dagen.
Dessa två upplägg fungerar bra dock ska man känna efter vad som känns bäst för sin egen kropp och hälsa.

För om du vill träna tidigt på morgonen är det okej att fasta några timmar efter träningen. Dock kommer det att ge en större effekt om du äter en större måltid efter träningen. Eftersom kroppen behöver få i sig energi efter ett tungt pass.
Här kan man bestämma ett matschema som man följer och som fungerar just för din vardag och hälsa.

Tips till den som ska börja med periodisk fasta är:
1. komplicera det inte
2. Håll dig upptagen
3. Lyssna på din kropp när den säger ifrån
4. Sätt inte upp för höga mål med denna metod.

Jag har nu använt mig av periodisk fasta i lite mer än 1 månad och jag tycker att det har varit ganska svårt att inte äta efter kl 20 på kvällen då det är så mycket på dagarna man ska hinna med vilket gör att mat inte är det första man tänker på.
Sen också när man är iväg med bowlinglaget på bortamatcher så är det även här svårt att veta om man kommer hinna hem innan man ska äta eller om man ska få ta med sig. Oftast om vi kommer hem efter kl 20 så brukar jag bara dricka 1-2 glas vatten och sen är det bra.
Dock vet inte jag hur bra det är att göra så men jag ska verkligen bli bättre på att sköta denna fasta.

Jag tycker att det fortfarande kan vara lite jobbigt på morgonen när man inte får äta då jag oftast brukar vara vrålhungrig men då dricker jag några glas vatten och sen håller jag mig sysselsatt fram tills det är dags att äta. Det är inte så svårt för mig då jag jobbar på en förskola ochdå kopplar man bort det ganska fort men ibland när de sitter och äter frukost så kan jag känna att jag också skulle vilja äta för att man är hungrig men jag lyckas att hålla mig borta.

Jag känner ingen skillnad att det är jobbigare att träna på tom mage ibland eller att jag tränar med mat i magen, på helgerna försöker jag att träna på morgonen för att det ska förbränna mer än på veckodagarna då jag jobbar så blir det att man får gå iväg och träna efter jobbet vilket gör att man redan har ätit 1 måltid innan.

Jag ska fortsätta med denna periodiska fastan ett tag till och så får vi se om det blir bättre och om jag har klarat det bättre än vad jag gör just nu.

Ta hand om er så hörs vi en annan dag!

Kram Emelie

Kommentera

Publiceras ej