Hej allihopa, hoppas att ni mår bra!
 
För september månad vägde jag in mig på 78,3kg och 97cm runt midjan.
 
Igår var det dags för invägningen för oktober månad och vågen stannade på 77,5kg och 96cm runt midjan.
Jag har kämoas som sjutton denna månad med träningen och med maten men det känns som att den överblivna huden börjar spela en stor roll över att jag inte går ner så mycket varje månad.
Samtidig kan det vara att jag bygger muskler också men det känns inte som att det tar så mycket.
 
Jag tycker att månadens träning har gått jätte bra och jag har kämpat på denna månad, jag kan inte komma på något fel som jag har gjort med träningen.
 
Den periodiska fastan tycker jag också har gått bra denna månad, dock nu slutet av månaden så kan jag inte följa kostschemat då vi håller på att göra om köket så det får bli att man äter av dom matlådorna som finns färdiga i frysen.
 
Nästa månad ska jag kämpa på som bara den med träningen och med maten för då är det även 2 år sedan jag började med denna resa.
Det är sjukt att den här tiden har gått så otroligt fort för det känns som att det var igår som jag började.
Så jobbig och rolig som denna resa har varit kunde jag inte ens föreställa mig för lite mer än 2 år sedan.
Jag och Patrik har verkligen kämpat med denna resa och jag är så tacksam för att jag har fått göra denna resa.
Tack till alla som stöttar mig i detta för det betyder så mycket för mig.
 
 
 
 
 
 
Det var allt för idag!
Ha en fortsatt trevlig dag!
Kram Emelie
 
Hej allihopa, hoppas att ni mår bra!
 
Som ni kanske har läst tidigare på min blogg så har jag haft svårt att vara nöjd med hur jag ser ut eller hur jag mår.
Det beror ju på min osäkerhet på mig själv, att jag alltid har fått höra att jag är ful, att jag inte duger som jag är, jag har tryckt ner mig själv och massa sånna ord som ingen borde få höra.
Det har ju lett till att jag har mått jätte dåligt och gjort att det har varit jobbigt att hitta kläder som man passar i och som man verkligen vill ha.
Jag tyckte att det var jätte jobbigt att handla kläder för att det fanns aldrig något snyggt eller så fick jag alltid ta en större storlek än vad jag kanske behövde för att jag inte ville att det skulle sitta för tight.
Jag stod oftast i provrummen med tårar i ögonen för att det inte fanns något fint som passade mig eller att jag skämdes så över hur jag såg ut.
Det slutade med att jag gick därifrån tomhänt med rödsprängda ögon med massa tårar och med en kropp som jag skämdes över men jag orkade aldrig ta tag i det heller.
 
Men förra helgen så kände jag mig fin och nöjd över mig själv för första gången, jag kan inte med ord beskriva hur glad jag är över att jag äntligen börjar känna mig nöjd över min kropp och att jag inte skäms över den längre.
Det är klart att det är jobbigt vissa gånger men inte alls lika jobbigt som det skulle ha varit för 2 år sedan när jag mådde så dåligt och klarade knappt av att vara med vänner.
Att gå från att må så dåligt över sin kropp så att man inte vill gå utanför dörren till att äntligen känna att man vill ut och hitta på nya saker, träffa vänner och göra roliga saker med dom.
Det är en känsla jag inte kan beskriva och jag hoppas att det fortsätter så här nu för att äntligen är glad.
Jag har ett helt nytt perspektiv på livet och en helt ny inställning till saker i livet vilket känns bra.
Jag vet att det är en bit kvar men jag ska fortsätta att kämpa på tills jag nåt mitt mål oavsett hur jobbigt det blir.
 
Tänkte bjuda på lite bilder på mig som min lillayster tog på mig innan dopet!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hej allihopa, hoppas att ni mår bra och att ni har en bra dag!
Idag har jag tänkt att skriva om periodisk fasta som jag håller på med nu och har gjort det i lite mer än 1 månad.
 
Periodisk fasta är när man inte äter någon mat efter en viss tid på kvällen tills morgonen/förmiddagen dagen därpå. T.ex. 20-12, då får du inte äta efter kl 20 på kvällen fram till kl 12 dagen efter. Dock får man dricka vatten mellan dessa timmar eftersom vatten inte innehåller några kalorier överhuvudtaget.

Det finns de personer som inte ska göra denna metod och de är:
gravida kvinnor, personer med diabetes, har/haft bulimi/anorexia, upplever mycket stress i sin vardag eller utmattningssyndrom. Dock ska inte elitidrottare göra denna metod heller eftersom de måste få i sig rätt mängd kalorier i förhållandet till hur mycket de tränar.

Fördelarna med periodisk fasta är:
1. Stärker immunförsvaret
2. Blodsockret stabiliseras
3. Motverkar inflammationer
4. Det förbättrar näringsupptagningen
5. Höjer energinivån
6. Det förbättrar den mentala och psykiska hälsan

Nackdelarna med denna metod är:
1. Att man kan känna sig hungrig
2. Att man är grinig
3. Har låg energi

Denna metod påverkar män och kvinnor olika mycket. I en studie har man sett att denna metod funkar bäst hos männen för att det ökar deras insulin medans hos kvinnor hände det inte så mycket i kroppen.
Och varför det är så är för att det finns inte lika mycket forskning på kvinnor som på män.
Dock har man sett att på överviktiga personer, både hos män och kvinnor så gick de ner i kroppsvikt, blodtrycket sjönk, kroppsfettet minskade och kolesterolet i kroppen gick även ner.
Det kan därför vara bra för kvinnor att fasta under 14 timmar och äta under 10 timmar jämfört med män som kan fasta i 16 timmar och sedan äta 8 timmar.

Hur fungerar då denna metod tillsammans med träning?
Man kan träna på fastande mage, alltså att man inte har ätit något innan träningen. Dock kan man gärna dricka vatten innan eftersom det inte innehåller några kalorier.
Vissa kanske tycker att det är svårt att träna på fastande mage för att de känner att de inte orkar ta i eller inte orkar koncentrera sig lika lätt som när de har ätit innan träningen.
Det finns forskning som visar att träna på fastande mage är positivt.

Man kan även äta en måltid 1-2 timmar innan träningen och då ska man äta 20%-25% av sitt energiintag på hela dagen.
Dessa två upplägg fungerar bra dock ska man känna efter vad som känns bäst för sin egen kropp och hälsa.

För om du vill träna tidigt på morgonen är det okej att fasta några timmar efter träningen. Dock kommer det att ge en större effekt om du äter en större måltid efter träningen. Eftersom kroppen behöver få i sig energi efter ett tungt pass.
Här kan man bestämma ett matschema som man följer och som fungerar just för din vardag och hälsa.

Tips till den som ska börja med periodisk fasta är:
1. komplicera det inte
2. Håll dig upptagen
3. Lyssna på din kropp när den säger ifrån
4. Sätt inte upp för höga mål med denna metod.

Jag har nu använt mig av periodisk fasta i lite mer än 1 månad och jag tycker att det har varit ganska svårt att inte äta efter kl 20 på kvällen då det är så mycket på dagarna man ska hinna med vilket gör att mat inte är det första man tänker på.
Sen också när man är iväg med bowlinglaget på bortamatcher så är det även här svårt att veta om man kommer hinna hem innan man ska äta eller om man ska få ta med sig. Oftast om vi kommer hem efter kl 20 så brukar jag bara dricka 1-2 glas vatten och sen är det bra.
Dock vet inte jag hur bra det är att göra så men jag ska verkligen bli bättre på att sköta denna fasta.

Jag tycker att det fortfarande kan vara lite jobbigt på morgonen när man inte får äta då jag oftast brukar vara vrålhungrig men då dricker jag några glas vatten och sen håller jag mig sysselsatt fram tills det är dags att äta. Det är inte så svårt för mig då jag jobbar på en förskola ochdå kopplar man bort det ganska fort men ibland när de sitter och äter frukost så kan jag känna att jag också skulle vilja äta för att man är hungrig men jag lyckas att hålla mig borta.

Jag känner ingen skillnad att det är jobbigare att träna på tom mage ibland eller att jag tränar med mat i magen, på helgerna försöker jag att träna på morgonen för att det ska förbränna mer än på veckodagarna då jag jobbar så blir det att man får gå iväg och träna efter jobbet vilket gör att man redan har ätit 1 måltid innan.

Jag ska fortsätta med denna periodiska fastan ett tag till och så får vi se om det blir bättre och om jag har klarat det bättre än vad jag gör just nu.

Ta hand om er så hörs vi en annan dag!

Kram Emelie