Hej allihopa, hoppas att ni mår bra i denna värme!
Idag har jag tänkt att skriva om något som jag tycker är ganska jobbigt att prata om och det är mitt låga självförtroende och självkänsla.
 
Jag har så länge jag kan minnas haft dåligt självförtroende men även dålig självkänsla på grund av min vikt för att jag har inte kunnat göra samma saker som mina vänner eller haft dom kläderna som mina vänner haft.
Mitt självförtroende och självkänsla blev även sämre när man blev mobbad i grundskolan vilket gjorde det ganska jobbigt att leva.
Jag kan helt ärligt säga att jag har haft självmordstankar under dessa åren som jag har mått dåligt och jag har gått till en kurator på ungdomsmottagningen innan med men slutade att gå för jag kände att det inte gav något.
Vissa perioder så mådde jag ganska bra och andra perioder mådde jag så dåligt och jag visste inte vad jag skulle ta mig till.
När jag mår så här dåligt så vill man inte visa det för någon och man gick alltid med ett leende på läpparna men så fort man kom hem så grät man eller så gick jag till sängen för att sova.
Man orkade aldrig göra något på dagarna efter skolan och jag umgicks inte med så många vänner, dom jag hade var mina allra närmaste vänner.
Jag orkade inte heller ta tag i det eftersom jag inte visste vad jag skulle göra eller vem man skulle kontakta vilket gjorde att man bara mådde ännu sämre.
 
Jag har även provat att stå framför spegeln och säga att jag är fin och att jag duger som jag är, men för mig räckte inte det och det stärkte inte självförtroende eller självkänslan då man varje dag fick höra i skolan att man inte dög.
Då kändes det bara onödigt att stå framför spegeln och försöka göra så att man mådde bättre.
Så jag slutade med att försöka bygga upp självförtroende och självkänslan under flera år men efter denna förändring så har jag sakta men säkert börja bugga omm självförtroendet och självkänslan.
Jag har verkligen inte kommit långt men en liten bit på vägen vilket känns jätte bra för nu har jag orkat tagit tag i det igen och jag mår så mycket bättre.
Jag känner även att nu när jag har gjort den här förändringen så har mitt liv börjat lösa sig och jag har börjat orka göra saker och ta tag i saker som gör att jag mår mycket bättre.
 
Jag tänker inte skriva några tips på vad man kan göra för att få bättre självkänsla eller självförtroende eftersom jag själv inte riktigt vet.
Utan man ska göra det som känns bäst för en själv och inte vad andra tycker.
 
Det var allt jag hade att skriva om idag!
Kram Emelie

Kommentera

Publiceras ej