Det är en styrkeövning för ryggen och biceps och den baseras på träning med egen kroppsvikt.
När man gör denna övning så finns det två olika grepp, det ena är när man håller handflatan ifrån sig och drar sedan upp sig.
Det andra greppet är när man håller handflatan mot sig och drar sig sedan upp.

Musklerna som används i denna övning är breda ryggmuskeln som löper snett över ryggen, rumpmuskeln och den sitter i ryggens övre del, rhomboideus och det sitter mellan ryggraden och skulderbladen, tres major som sitter vid den nedre delen av skulderbladen, biceps, stora bröstmuskeln, triceps.

Så här utför du en chin up:
1. Greppa tag i stången med handflatorna mot dig och med axelbrett grepp
Startpositionen är när man hänger rakt med armarna utsträckta och knäna är böjda.
Håll även magen spänd.
2. Dra dig sedan upp med styrkan från ryggen och armarna tills hakan har kommit förbi stången.
3. Släpp sedan långsamt tillbaka neråt tills armarna är utsträckta igen och upprepa sedan övningen igen.

Dom vanliga misstagen som man oftast gör när man ska göra denna övning eller chins är att man vill oftast fuska och hålla i smalare grepp och kortare rörelsebana.
Vill man bli bra på detta så ska man försöka bli så bra som möjligt på tekniken och att göra mindre repetitioner.
Här är det också ofta att man skjuter upp axlarna mot öronen och för att undvika det så ska man sätta axlarna i en stabil position från start och dra dom bakåt och nedåt.

 

Jag kör denna övning på gymmet och då kör jag 10x5 vilket menas med att jag ska göra 10 repetitioner 5 gånger. Men jag brukar göra 25 repetitioner 2 gånger vilket är samma sak och jag kör med vikten 170 pounds.
Den här övningen tycker jag har gett mig mycket mer styrka i biceps, triceps och ryggen vilket är jätte bra, för innan den här förändringen och lite under så har jag haft ganska mycket problem med min rygg med att jag har haft ont i den så fort jag har tränat.

Dock har det försvunnit nu då jag håller på att träna upp den för att få bättre styrka och bättre kroppshållning helt enkelt.

Så detta är ett tips till er som vill bli starkare i ryggen och i armarna, gör denna övning och prova den i några månader för att se om det blir någon skillnad.
Rådfråga även på erat gym vad för övningar som passar just er för att alla personer kan inte göra samma övningar som några andra kan.

Det var allt för idag!
Ha en bra dag!
Kram Emelie

1 kommentarer

Marianne

24 Aug 2018 10:28

Det där är en övning jag inte klarar så bra, har funderingar att börja på gym igen efter sommaren så ska träna på detta.

Svar: Ja gör det!😀
Emelie Karlsson

Kommentera

Publiceras ej