Hej allihopa! Hoppas att allt är bra med er!
 
Imorgon är det 1 år sedan jag bestämde mig för att sluta äta sötsaker, fikabröd och läsk.
Jag bestämde mig alltså den 26 November 2016 för att sluta äta lösgodis, allt fikabröd, läsk (får dricka ramlösa och loka), chips, choklad, naturgodis, och läsk.
Det känns jätte bra att jag valde det valet och jag ångrar det verkligen inte, för jag mår så mycket bättre utan dessa sötsaker, läsken, fikabrödet och allt som hör till godis.
Det är väl klart att jag har känt ett sötsug ibland och verkligen tänkt ge upp men till vilken nytta skulle det vara liksom? Jag förstör ju då bara för mig själv och jag vet att skulle jag börja äta godis igen så skulle inte jag kunna sluta sen, så därför så avstår jag det helt och hållet.
 
Det finns även personer som fortfarande frågar mig om jag inte kan ta en godisbit eller om jag inte kan ta en bulle, vilket jag inte kan för att då förstör jag för mig själv när jag har klarat mig så bra utan det och jag mår bättre utan det.
När jag ser t.ex. en bulle så tänker jag bara på hur många kalorier en sån innehåller och hur pass länge jag behöver träna för att få bort den.
Då måste jag berätta en sak för er, när jag var nere och tränade bowling i onsdags så innan träningen stod jag och pappa och pratade med en som jobbade där, medans vi pratade passade jag även på att läsa innehållsförteckningen på en liten plopp på 80gram, center på 50 gram och en kexchoklad på 55 gram.
Kalorierna chockade mig mest, en sån liten plopp, center och kexchoklad innehåller lika mycket kalorier som jag äter till middag!
Det är helt sjukt, att en sån liten chockladbit kan innehålla så mycket kalorier som det gör!
 
Så tips till er som vill sluta äta sötsaker, fikabröd och dricka läsk är att bestäm ett datum och rensa skåpen hemma på alla sötsaker och fikabröd, kylskåp på läsk och köp sedan hem frukt som du kan äta.
Om du får ett sötsug så testa att dricka ett glas vatten, skulle inte det fungera så prova att smaksätta vattnet med gurka eller citron eller vad det är du vill ha i.
Prova att ta en promenad och den behöver inte vara ansträngande, utan bara att du får något att göra och kan tänka på andra saker, plus att du får extra motion.
 
Det var allt jag hade att skriva om idag!
Kram på er alla så hörs vi en annan dag!
Kram Emelie
 

1 kommentarer

Marianne

26 Nov 2017 21:43

Bra råd! Jag tror att om man ska göra en så stor förändring, behöver man förbereda sej psykiskt och sätta ett datum en bit fram så man hinner med det...
När jag slutade (?!) med godis åt jag det inte på flera år, nen nu kan jag ta en enstska bit ibland....men när jag blir bjuden, köper jag själv blir det lätt förmycket...så nu köper jag bara 87% choklad, det kan man inte äta mycket av...
Kram

Kommentera

Publiceras ej