Det är en styrkeövning där vikt pressas ovanför huvudet och sedan sakta ner igen.
Här tränar man axlarna och nacken, man kan välja att utföra axelpressen med hantlar, maskin eller med skivstång och man kan även välja att utföra dom sittandes eller stående.
Om man väljer att köra denna övning i en maskin på gymmet så fokuserar den mest på axlarna än vad det skulle göra om du väljer att köra med hantlar.

Väljer du att köra axelpress i en maskin på gymmet, se då till att ställa in sitthöjden så att du har handtagen i axelhöjd, sitt rakt med ryggen och sedan pressar du handtagen uppåt så att du har raka armar. Håll gärna emot när du ska ta ner handtagen och upprepa sedan övningen igen och ha även blicken framåt när du utför denna övning.
Skuldrorna ska vara bakåt och nedåt för att det inte ska blir en alldeles för stor rörelse.

För att inte skada sig så ta en vikt du klarar av och som inte blir för tung under just den övningen för då kan det bli lätt att man skadar sig.
Om axlarna åker upp mot öronen så blir det att man tränar fel muskelgrupper vilket leder till att man inte får bra träning.

Fördelar med att göra denna övning är att man får starkare axlar och bättre hållning för kroppen.
Nackdelarna är att om man gör fel så är skaderisken ganska hög, kräver inte lika mycket bålstabilitet som det behövs när man gör det stående.

 

 

När jag kör denna övning så kör jag den 10x5 med 11,3kg och det menas med att jag ska köra denna övning 10 repetitioner och 5 set.
Den här övningen tycker jag är helt okej, det brukar verkligen kännas dagen efter att man har kört den övningen för att mina axlar är så trötta.
Men om man verkligen vill få starka axlar så tycker jag att man ska köra denna, man får köra med hantlar, skivstång eller med maskin och man får välja det som känns bäst för en själv.
Jag själv känner att det är enklare med maskin då jag har lättare att hålla min hållning, alltså att man ska vara rak i ryggen, skuldrorna ska vara nedåt och bakåt.
Tänk även på att försöka att andas rätt, när du är på väg upp med vikterna så andas du ut och när du är på väg ner med vikterna så andas du in för att få mer syre i blodet.

Kommentera

Publiceras ej