Det skrivs och pratas väldigt mycket om flyktingarna från Syrien att vi i Sverige ska hjälpa till mer och att vi ska ta emot mer flyktingar.JAG själv tycker att det är bra att vi hjälper dom när de har det svårt,men jag tycker också att vi kan hjälpa våra egna här i Sverige som har det svårt just nu! För det finns alldeles för många hemlösa barn,ungdomar,vuxna men även äldre personer som behöver ha våran hjälp.Det finns även barn och ungdomar som blir misshandlade i deras egna hem av sina föräldrar,finns även kvinnor/män som blir misshandlade av sin pojk/flickvän/hustru/make för att de inte gör som de säger.Finns även barn/ungdomar/vuxna och äldre personer som behöver ha extra hjälp pga att de är funktionshindrade eller har en sjukdom som de behöver ha behandling för.
Det är detta som gör mig arg och ta inte detta på fel sätt,men jag tycker att vi här i Sverige är inte så bra på att hjälpa våra egna människor som behöver ha våran hjälp.Jag vill att vi ska kunna hjälpa dom mycket mer än vad vi gör,jag vet att det inte är enkelt men en person kan inte göra allt men alla kan göra något.
När jag tittar på tv och det blir reklam så kommer det oftast någon reklam som kanske lyder "Det här är 9 årige Lisa och hon får gå 2 mil varje dag för att hämta vatten till sina syskon.Nu behöver vi din hjälp att bli fadder,skänk 100kr i månaden."
Jag ser detta och förstår att de också har det jobbigt i sitt liv,att de lever i ett fattigt land och att jag ska vara glad över hur bra vi har det här i Sverige och jag är verkligen glad över hur bra vi har det här.
Vi samlar in pengar till Unicef där vi vet att pengarna verkligen kommer fram och det hjälper,vi har även galor för barncancer,bröstcancer eller olika cancerarter och vi har även en gala för världens barn där vi samlar in pengar för att hjälpa de behövande på Sveriges bästa sändningstider.Jag ser aldrig att vi har några insamlingsgalor för de hemlösa här i Sverige,till funktionshindrade eller till personer som har det jobbigt.
Det är väldigt många personer som engagerar sig i denna kris och skänker/samlar bort/in saker,kläder m.m. för att flyktingarna inte ska behöva lida.Då känner jag att varför kan man då inte hjälpa sina egna människor här i Sverige lika mycket som vi hjälper människor i andra länder.
Jag sitter just nu och tänker på att till vintern så kommer alla hemlösa att söka sig till varma platser, t.ex. trapphus,skjul,offentliga toaletter m.m. och det är fruktansvärt att det ska behöva vara så här.Jag hoppas att det finns personer där ute någonstans i Sverige som tar tag i detta och engagerar sig för att verkligen hjälpa dessa personer.Vill även att vi i Sverige ska ha olika insamlingar för hemlösa,barn/ungdomar/män/kvinnor som har det svårt/blir misshandlade,att de ska få hjälp med vård,jobb,bostad och mat.Detta är bra för att det kan hjälpa dom personer att komma ur deras problem och få komma in i samhället och kunna bidra med något bra som gör att det kanske leder till ett jobb som sedan kan leda till att de kan hitta någonstans att bo.
Tänker även på de personer som är funktionshindrade som just nu kanske inte får den vård som den behöver eller en person som just nu mår jätte dåligt och inte vill finnas längre.Vad ska vi göra med dom? Vi kan inte bestämma oss för att bara hjälpa vissa utan vi måste hjälpa ALLA!
Så snälla alla människor i Sverige och Sveriges politiker,VI måste hjälpa våra egna INNAN vi hjälper ett annat land.
 
Det var det jag ville skriva av mig om idag!
Ha en fortsatt trevlig kväll så hörs vi imorgon!
Kram Emelie

Kommentera

Publiceras ej