Sittande bröstpress är en övning som är ganska bra för nybörjare och det är en även bra övning för att komplettera för andra bröstövningar.

För att göra denna övning korrekt så ska du ställa in höjden på stolen så att du har handtaget i linje med mittendelen av brösten.
Skulderbladen och övre ryggen ska även alltid ha kontakt med stolen för att få så bra effekt som möjligt. Det är även lite okej med en liten svankning men den får inte bli förstor.
Du ska hålla ut bröstkorgen, bak med axlarna, och ha ett stadigt grepp runt handtaget.
Pressa sedan ut handtagen till raka armar och släpp sedan långsamt tillbaka armarna till böjda armar. 
Ett större bredare grepp ger bättre träning på bröstmusklerna men om du tränar med ett smalare grepp så blir det att du tränar bröstmusklerna och du tränar triceps.

 

 

När jag kör denna övning så kör jag 50 pounds och jag kör 10x5 vilket betyder 10 repetioner i 5 set, allt som allt blir det 50st.
I början av den här förändring så klarade jag 50 pounds utan problem, men sen när jag var sjuk så ofta så fick jag börja om från början och ta lättare vikter.
Så för några veckor sedan fick jag höja till denna vikt igen och det kändes svårt. För jag var helt slut i armarna men jag gav mig inte och jag klarade av det.
Den första veckan kändes inte bra då jag hade lite svårt att hålla hållningen i hela kroppen men nu efter några gånger till så känns det lite bättre.
Dock kan jag inte säga att den vikten är enkel för mig, jag tycker det fortfarande är tungt och det känns som att jag skulle behöva sänka i vikten men jag kommer fortsätta att kämpa på denna vikt.

Som med alla andra övningar som jag har skrivit så tycker jag att ni ska ta hjälp av någon som jobbar på era gym för att de ska titta på om ni har rätt hållning och om ni utför övningen korrekt så att ni inter skadar er det första ni gör.

Kommentera

Publiceras ej