En kettlebell kan man använda till många övningar på gymmet och den ger en ganska allsidig träning om man vet vad det är man ska göra med den.

Kettlebell sving kan man använda sig av om man vill öka sin styrka och denna övning är bra som assistansövning till marklyft.
Svingen ger dig träning i höftpartiet, låren och bålen vilket gör att du blir starkare i dom musklerna som leder till en bättre hållning.

För att få till en bra sving så ska du ställa dig ganska brett med fötterna och kettlebellen en halvmeter framför dig, greppa sedan tag i kettlebellen och luta den mot dig, skicka den sedan ganska kraftfullt bakåt mellan benen, ställ dig sedan upp i en kraftfull och stark rörelse och svinga kettlebellen framför dig.
När den är lite högre än brösthöjd så kan du svinga ner den mellan benen igen och upprepa igen.

När du kör svingen så ska ryggen vara i normal position och det är höften som ska fällas, precis som i marklyften.
För att avlasta ryggen så är det höften som ska ta den största delen, knäna ska också böjas när du gör denna övning.
Du som är nybörjare på detta brukar oftast vilja böja på ryggen men det ska du försöka att undvika då det kan leda till ryggskott och diskbråck.

Det du ska tänka på när du gör svingen är andning, höjden på svingen men även när den är på väg ner så får den inte komma ner för djupt så att den nuddar marken eller golvet.
Nackens position ska helst vara i en normalposition, tyngden på hälarna.

Fördelarna med att träna med kettlebell är:
Ökar muskelstyrkan
Tränar flera olika muskelgrupper samtidigt
Utvecklar koordinationen, kroppskontrollen, balansen och rörligheten
Förbättrar stabiliteten och styrkan kring bålen och höften
Bränner fett
Ökar uthålligheten och konditionen
Ökar rörligheten i axlar och handlederna

När jag kör denna övning på gymmet så började jag med 10kg och körde 10 repetioner 5 set, men nu har jag fått öka på kettlebellen och kör 12kg 10 repetioner 5 set istället.
Men ni ska börja med en vikt som känns bra för er och det gäller även på repetionerna och seten med.
Den är ganska krävande vilket jag tycker är bra, för jag behöver den styrkan och stabiliteten i bålen, ryggen och låren med eftersom jag spelar bowling där jag behöver vara stark och ha en bra hållning så att jag inte skadar mig.

2 kommentarer

Marianne

07 Aug 2018 22:21

Går alltid tyckt det ser svårt ut, att hålla rygg och mage..

Svar: Det får man träna på, ställ dig så att du ser dig från sidan så kanske det är lättare att se om du håller positionen, be även någon som jobbar på ditt gym att kolla om du håller positionen rätt och gör du inte det så be dom visa hur du ska göra :)
Emelie Karlsson

Marianne

10 Aug 2018 07:46

Jo jag vet, det första man måste lära sej i en ny övning. Jag går inte på gymmet just nu, tränar hemma med hantlar, men om jag återvänder til gym ska jag prova.

Svar: Det tycker jag absolut!😀
Emelie Karlsson

Kommentera

Publiceras ej