I hela mitt liv har jag varit överviktigt och det var inget jag brydde mig om när jag var mindre.
När jag sedan började mellanstadiet så började jag bry mig mer om hur jag såg ut och jag gillade inte det jag såg.
För att kunna trösta mig själv så började jag att äta mer och jag rörde på mig mindre vilket bidrog till att jag gick upp mycket i vikt. Jag fick börja gå till olika dietister som sa åt mig vad jag skulle äta och hur jag skulle träna.
När jag fick mina problem med min rygg och mina höfter fick jag även börja träna hos en sjukgymnast och lära mig vad jag skulle träna för att bli bättre i ryggen och höfterna. Det hjälpte mig att gå ner i vikt, jag började även med afrodans som jag tyckte var jätte rolig och där spelade ingen roll hur man såg ut eller vad man hade för bakgrund.
Efter ett tag kände jag att nu började det gå bättre och jag mår bättre så jag slutade med sjukgymnastiken och afrodansen, men jag fortsatte att gå till dietisten och fick hjälp där.
Jag gick till ganska många olika dietister som sa åt mig vad jag skulle äta och hur jag skulle träna, en dietist som jag hade tyckte jag inte om då hon bara sa allt som var negativt och allt som jag inte hade gjort. Hon såg inte de framsteg som jag hade gjort under den tiden som jag gick hos henne, så när jag fyllde 18 slutade jag att gå till en dietist överhuvudtaget för då räknades jag som "vuxen" och jag tänkte att jag kunde försöka på egen hand.
 
Jag har försökt flera gånger att gå ner i vikt på egen hand men det är verkligen svårt, det blir även svårare när man hela tiden får höra att man inte kommer att lyckas och att det kommer du aldrig att orka. Jag har även fått höra att jag inte är tillräcklig bra för att kunna göra det på egen hand o.s.v.
Jag har även blivit mobbad för hur jag såg/ser ut vilket gjorde att jag åt ännu mer, och sen hände det massa saker i högstadiet som gjorde att jag åt mer. Jag hatade att vara med på gymnastiken men jag var ändå med på den för att jag ville inte få underkänt.
När jag började 1:an på gymnasiet kände jag att nu måste jag ta tag i detta för att annars kommer jag dö i förtid, vilket jag inte vill göra!
Jag började att gå till gymmet tillsammans med min kompis Matilda och jag kände att detta kommer att gå bra, men efter ett tag hamnade jag i någon svacka som gjorde att jag slutade gå till gymmet.
Jag gav helt enkelt upp träningen och började att acceptera att det är så här jag ser ut och det är inget fel på det. Andra året på gymnasiet var en ganska jobbig period för mig då det hände ganska många saker hemma men även jobbiga saker i skolan.
Tredje året började jag gymma igen för att jag kände att det behövdes om jag skulle kunna komma i en balklänning till sommaren och jag började att gymma till och från. Det gick bra ganska länge men någon månad före studenten och balen slutade jag träna igen för att då var det så himla mycket att göra i skolan som gjorde att jag var tvungen att fokusera på det istället för träningen just då.
 
Sedan över 1 år tillbaka har inte jag gått till gymmet och tränat, jag fyllde på mitt gymkort 1gång för 3 månader, men jag gick aldrig dit.
För ungefär 2 månader sen fick jag en fråga från en vän som heter Patrik om jag skulle vilja börja träna och få hjälp med att gå ner i vikt. Jag sa att jag var tvungen att tänka lite på det då jag kände att det kanske inte var något för mig riktigt. Samtidigt kände jag att detta är min chans till att förbättra mitt liv, jag vill må bra och jag vill finnas där för mina syskonbarn och jag vill kunna skaffa en egen familj i framtiden.
Så jag har tagit denna chans till att förändra mitt liv, Patrik kommer hjälpa mig att träna rätt och äta rätt men även hur man ska tänka angående mat och träning.
Vi kommer börja med promenade 2 - 3 gånger i veckan och sedan får vi se hur det kommer att ta sig.
Jag hoppas och håller alla tummarna för att detta ska fungera nu! För jag vill så gärna må bättre och jag vill leva ett hälsosammare liv än det jag har levt/lever just nu. Och jag kände att detta är något jag vill göra för min egen skull och inte för någon annan. För så har det alltid känts, att jag alltid ska göra det för någon annan och inte för mig själv.
Så den närmaste tiden kommer det bli mycket om träning och mat och jag hoppas att jag kommer klara detta!
Jag passade även på att väga mig igår morse, så min startvikt för denna resa är 123,9kg och 132cm runt midjan.
 
 
 
Jag hoppas att ni vill följa med på min resa genom detta!
Tack för mig!
Kram Emelie
 

56 kommentarer

radhuslivet.se

01 Dec 2016 10:24

Jag vill gärna följa med på din resa! Kämpa på nu, ge aldrig upp. Detta klarar du! <3

Svar: Tack så jätte mycket! :)
Emelie Karlsson

Caroline

01 Dec 2016 11:27

Jag följer din resa =) Var stark motivationen kommer gå upp och ner men det är bara att kämpa på.

Svar: Tack så jätte mycket! Ja men så är det absolut, motivationen går jämt upp och ner oavsett vad man ska göra! Men jag har ett otroligt stort stöd från mina vänner och han som hjälper mig så nu är det bara att köra järnet och fixa detta! :)
Emelie Karlsson

Serola

01 Dec 2016 11:29

Hejja dig vad du är bra! :-)
Jag passar på att tipsa om en väns blogg där hon skriver om sin viktnedgång. Och även om du inte vill äta enligt LCHF som hon gör, man måste ju hitta det där som funkar för en själv o vi är alla olika, så kan du iaf läsa hennes peppande ord och tankar för de är kanonbra tycker jag! http://halvalindha.se/

Svar: Tack så jätte mycket! Jag kollar in den bloggen lite senare! :)
Emelie Karlsson

Anonym

01 Dec 2016 11:33

Jag vill gärna följa din resa, tror att du klarar detta galant, men skulle du kunna ändra din blogg design, det är inte många som kan läsa ljus text på svart bakgrund.. Utan vill helst ha svart/mörk text på ljus bakgrund. Bara ett tips.. :)

Svar: Ja men det ska jag försöka att fixa! Så länge kan du läsa genom mobilen för så är det ljus bakgrund med svart text :) då jag ej vet riktigt hur jag vill ha min design så fruktansvärt det vara så här! Men ska försöka att fixa det så fort som möjligt! :)
Emelie Karlsson

tuuas.blogg.se

01 Dec 2016 12:03

Jag kommer absolut följa din resa & heja på dig!! Det där kommer du fixa med eller utan problem ❤️

Svar: Tack så mycket! ☺
Emelie Karlsson

bella

01 Dec 2016 12:44

Starkt av dig! detta klarar du! bara kämpa och ge aldrig upp! :) massa kramar, va stark du är! <3

Svar: Tack så mycket!☺
Emelie Karlsson

Linnea

01 Dec 2016 12:51

Hejja dig!
Du kommer må så mycket bättre när du hittar ett bra mönster för ditt liv! Vill du dit, så når du dit. Det kommer säkert var en tuff väg, men var stark och envis så når du ända fram!

Svar: Tack! Jag hoppas verkligen det!! :)
Emelie Karlsson

Jessica

01 Dec 2016 13:01

Starkt jobbat! Lycka till :D

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Mia Öhlund

01 Dec 2016 13:03

Starkt av dig. En dag i taget. Hejja.

Svar: Tack!! :)
Emelie Karlsson

Angel

01 Dec 2016 13:30

Jag skulle absolut rekommendera dig att besöka http://lchfingenjoren.se/
Det kanske är så att du som så otroligt många har en beroendesjukdom och att det är mjöl, socker och annat skräp som finns i vår vardag?
Oavsett vilken väg du tar så önskar jag dig lycka till och all välmående, det förtjänar du!

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Lisa

01 Dec 2016 13:37

Jag kommer att följa dej och det kommer säkert att gå jättebra för dej!
Lycka till ....

Svar: Tack! ☺
Emelie Karlsson

Anita

01 Dec 2016 13:45

Jag tror på dig!! Kram

Svar: Tack!☺
Emelie Karlsson

Anonym

01 Dec 2016 13:47

Hejja!

Svar: Tack! ☺
Emelie Karlsson

Sanna

01 Dec 2016 14:17

Kämpa på! Jag har ätit LCHF i ett år och gått ner 30 kilo på det och promenader på egen hand. Jag vill verkligen tipsa dig om att dra ner kolhydraterna rejält och inte vara rädd för fett, det var nyckeln till allt för mig som provat år ut och år in utan resultat. Jag behöver inte ens röra mig så försvinner kilona. Det räddade mitt liv och idag är jag som en ny människa, jag vägde 130 kilo. Om du trillar tillbaka eller känner att det blir för tufft med det du provar nu, kom ihåg mitt tips och försök med det. Minsta lilla kilo boostar självförtroendet och man blir lycklig fortare än man anar när det börjar gå bra. Det finns en väg för alla och jag håller tummarna för dig!!! :)

Svar: Tack! Tyvärr tror jag inte att lchf är min grej har provat det och mådde ganska dåligt då! :) Så kommer nog inte göra det igen men tack för tipset! :)
Emelie Karlsson

Netti Starby

01 Dec 2016 14:40

Så starkt skrivet av dig och jag vill jätte gärna följa din resa! Du kommer att fixa det här och lycka till! Kramis

Svar: Tack så jätte mycket! :)
Emelie Karlsson

Natalie Abrahamsson

01 Dec 2016 14:41

Spännande! Det vill jag gärna följa!! Heja! :D Lycka till!! Natalie

Svar: Tack så mycket!! :)
Emelie Karlsson

P i X E L I E – Fotograf Erica Pettersson

01 Dec 2016 14:56

Önskar dig Lycka till! Jag tror det kommer gå jättebra för dig! :-)

Jag själv påbörjade en sådan resa förra hösten. Jag åt LCHF-kost, och lyckades gå ner 23 kg på 19 veckor.
Så jag vet hur det känns att stå i början av sin resa.
Och som sagt; jag har en känsla att det kommer att gå toppenbra för dig!

Lycka till!

Svar: Tack så jätte mycket! Ja det är bara att kämpa och man får aldrig ge upp! :)
Emelie Karlsson

Piicha

01 Dec 2016 15:08

jag skall följa din resa!! Lycka till på resan! :)

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Lena

01 Dec 2016 15:24

Lycka till !!!
Vet själv hur svårt det kan vara att kämpa med övervikt.
Du kommer klara detta. :)

Svar: aa, det är verkligen inte roligt! Tack så mycket! :)
Emelie Karlsson

rmramstrom.blogg.se

01 Dec 2016 15:37

Jag håller på dej du kommer att klara det starkt av dej. Lycka till.

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Therese

01 Dec 2016 15:53

Jag hejar på dig och kommer följa dig på din resa:)
Nu kör vi!

Svar: Tack!! ☺
Emelie Karlsson

Linn

01 Dec 2016 15:59

Hejar på dig!! Du kan om du vill! :D

Svar: Tack!!☺
Emelie Karlsson

A M

01 Dec 2016 16:16

Jag är så på att följa din resa, kommer stötta dig! Du är riktigt grym som har beslutat detta, resan kommer gå strålande!
Styrkekramar till dig!

Svar: Tack så mycket!☺
Emelie Karlsson

Linda

01 Dec 2016 16:44

Lycka till på din resa du kommer fixa det.
Jag själv skulle behöva ta tag i min vikt med efter att jag fått barn.
Kram Linda

Svar: Tack! ☺ låt det ta sin tid☺
Emelie Karlsson

Anna

01 Dec 2016 17:01

Så strongt av dig! Kämpar själv med samma problem...

Svar: Tack! Bara att fortsätta att kämpa för tillslut når man de resultat man vill ha!! :)
Emelie Karlsson

Anonym

01 Dec 2016 17:31

Heja dig!!!
Hänger med på din resa!

Svar: Tack!! :)
Emelie Karlsson

Lisa

01 Dec 2016 20:35

Starkt att ta klivet!
Kram

Svar: Tack! ☺
Emelie Karlsson

mori

01 Dec 2016 20:40

Ja, heja! Jag hänger också med :-)

Svar: Tack!☺
Emelie Karlsson

Emilie Levinsson

01 Dec 2016 21:05

Bara att du har tagit det steget är så otroligt starkt gjort av dig! Något man lätt glömmer bort under resan som jag vill tipsa dig om är att fokusera på allt bra du gör. Det är så lätt att man klagar på sig själv för att man inte kan prestera till 100% alla gånger även om man alltid vill det. Tänk då istället på alla val du gör, alla timmar, minuter och sekunder du lägger på träning och kostplanering. Och skit i dem som säger att du inte kan, för det kan du visst! Visa dem jävlarna att du är starkare och tuffare än vad de kunde ana! Jag tror på dig och kommer verkligen följa din resa! Kämpa på tjejen, det här kommer du fixa utan tvekan <3

Svar: Ååhh tack så mycket! Ja men precis är det så, har ganska ofta fått höra att jag inte ger 100% när jag tränar men jag ger alltid 120% när jag tränar och när de personerna säger så till mig eller till andra så att jag hör så tröttnar man tillslut för att då är det ingen som tror på en längre och då känns allt bara onödigt!
Tack❤
Emelie Karlsson

Sarah

01 Dec 2016 21:38

man kan få hjälp med opration det har jag fåt erbjudnde på =)

Svar: aa det vet jag, men jag känner att jag är för ung för att göra den operationen ifall det skulle hända något! Och den operationen är den sista utvägen i sånna fall! Jag vill gärna prova det mesta innan jag verkligen vet att inget fungerar, men jag vet att jag kan gå ner i vikt men jag måste bara ha hjälp på vägen ☺
Emelie Karlsson

Monica

01 Dec 2016 22:05

Kör hårt jag stöttar p avstånd

Svar: Tack så mycket!
Emelie Karlsson

felicia lögdberg

01 Dec 2016 22:23

Detta kommer gå fin fint! jag tror verkligen på dig. Om du vill hålla kontakt med mig så är jag med och stöttar dig vännen! Hör av dig =) Kram felicia

Svar: Tack! Ja men absolut vill jag det! Kram❤
Emelie Karlsson

Jenny

01 Dec 2016 22:30

Jag följer gärna din resa. Gör samma resa själv

Svar: Lycka till och kämpa på!! :)
Emelie Karlsson

kerstin ehrenholm

01 Dec 2016 23:20

Lycka till Bra att du börjar med promenader Ta hand om dig

Svar: Tack! Ja man ska alltid börja med lite i taget och sedan ökar man ju mer man känner att man orkar med :)
Emelie Karlsson

Nicole söderlind

01 Dec 2016 23:25

Hej! Inspirerande att läsa och ska bli spännande att följa! Du får gärna kontanta mig om du vill ha tips på ett super bra program som jag själv gått! 3/12 förra året vägde jag in mig på 120,7 kg och 134 cm runt magen! Idag väger jag 79,9 kg och har 93 cm runt magen och nådde idag mitt mån alltså precis innan ett år gått ☺️ Om du vill höra av dig får du gärna smsa mig 0708401666 eller kika in min blogg eller Facebook ☺️ http://ncks.blogg.se ! stort lycka till!!'

Svar: Oj det var mycket! 40kg på 1 år! :) Jag ska fundera på det och läsa din blogg!
Tack så mycket! :)
Emelie Karlsson

en mormor:)

02 Dec 2016 00:30

Hejsan Emelie!! Ska inte sticka under stolen med att det kommer att gå jättebra hela tiden :/ Meeeen, bara att du skrivit här, gett dig fan på det..det gör att de dagarna inte är såå jobbiga.
Själv vägde jag 100 kg i februari iår :) har gått ner 20 o ändå stått still de senaste månaderna.
Nu är jag fyllda 50 så det innebär en del klimakteriekilon som sitter värre än Karlssons klister :)

Nåja...varje halvkilo ner är ett halvkilo seger!Va inte för hård mot dig...

Kolla in denna sidan: http://lchfingenjoren.se/ o botanisera runt där..

Ps: Gör upp små delmål t ex 5 kg ner = nytt smycke, eller tushpennor, färg, klädesplagg, smink, blomma, en väska etc....

You go girl!!
En stor goekram till dig !!

Svar: Tack så mycket! Delmål ska man alltid ha för att har man bara ett stort mål så kommer man att tröttna tillslut! :) Bara att fortsätta att kämpa! ☺
Emelie Karlsson

Anette

02 Dec 2016 01:08

Jag tror på dig
Lycka till 😊

Svar: Tack ☺
Emelie Karlsson

Jessie

02 Dec 2016 07:55

Lycka till! Jag är säker på att du kommer att lyckas. :-) Ta hand om dig. <3

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Longevity - en blogg om hälsa

02 Dec 2016 09:19

Lycka till på din resa, hälsan först :-)

Svar: Tack!! :)
Emelie Karlsson

Erika

02 Dec 2016 09:27

Så starkt av dig! Jag hejar på! 😊 Kämpar själv med vikten efter min graviditet 😊

Svar: Tack!! Bara att fortsätta kämpa!☺
Emelie Karlsson

Hanna

02 Dec 2016 15:03

Heja dig, Du är grym!

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

HRAH

02 Dec 2016 16:47

Starkt av dig. Jag är 44 år och började träna som 42-åring. Det är aldrig för sent. Komihåg att kosten är den största delen. När man äter, hur ofta spelar ingen roll. Makronutrition (protein, kolhydrater och fett) är det enda som betyder något. Gå in på min blogg och titta varför jag började och hur min resa startade. Fråga gärna om du vill.
Lycka till.

Svar: Tack! Ja men så är det absolut, maten och träningen är viktigast av allt! :)
Emelie Karlsson

Lina - The Movie Freak

02 Dec 2016 18:58

Heja dig. Men kom ihåg att enbart kämpa för din egna skull och inte för någon annans. Alla är vi fina som vi är, men skavanker och allt =)

Svar: Tack! Det är det som jag alltid har haft svårt med, det känns alltid som att jag ska göra det för någon annans skull och inte min egen men nu känner jag att det är för min egen skull! :)
Emelie Karlsson

Anonym

02 Dec 2016 20:31

Hejja dig, första steget är redan taget! Kämpa på :)

Svar: Tack!!
Emelie Karlsson

Challizz

02 Dec 2016 21:04

Jag vill absolut följa dig, jag befinner mig lite in i samma båt, håller på att försöka gå ner i vikt. Vi kan inspirera och peppa varandra! Jag hejar på dig nu iaf! Heja heja!

Svar: Ja men absolut kan vi göra det! :) Lycka till! :)
Emelie Karlsson

Marie

02 Dec 2016 22:37

Starkt av dig att dela med dig, du kommer fixa det! Tror på dig!

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Anonym

03 Dec 2016 17:01

Heja dig <3 starkt att du kämpar och vill byta kurs <3

Svar: Tack! Kände att det var dags att göra det! Är bara 20 år och livet har bara börjat och jag vill inte dö i förtid! :)
Emelie Karlsson

monzilla.blogg.se

04 Dec 2016 07:37

Jag kommer att följa din resa. Ska även jag ta ett litet tips, skriv av dig. Alla hinder, motgångar men även framgången.

Svar: Tack! Ja men det kommer jag absolut att göra, för allt är inte superlätt, man kommer alltid att stöta på något hinder på vägen! :)
Emelie Karlsson

Susanna

09 Dec 2016 11:29

Skickar massor kraft och energi❤️ Stort lycka till

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Frida

09 Dec 2016 11:30

Heja dig! Små steg i taget och fokusera på dig själv så kommer det gå strålande :)

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Susanna

09 Dec 2016 15:16

Skickar massor kraft och energi❤️ Stort lycka till

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Lillis

09 Dec 2016 15:43

Skitbra beslut...ska också "ta tag i mitt jag"...följer 🙌🏻

Svar: Tack! Kände att det var dags! :)
Emelie Karlsson

Sofie

09 Dec 2016 16:24

Heja heja! Detta kommer du fixa galant <3 Jag kan verkligen rekommendera dig att kolla in High Carb Hannah på youtube! Hon har gjort en fantastiskt viktresa och har nu även kommit ut med en E-bok som många följer med success. Här är hennes kanal: https://m.youtube.com/user/Rawkaholics

Lycka till!! Ska bli så kul att följa dig :)

Svar: Tack! Ja men det ska jag absolut göra! :)
Emelie Karlsson

Emelie

10 Dec 2016 00:14

Kämpa på, det här kommer du klara! Heja dig =D

Svar: Tack så mycket! :)
Emelie Karlsson

Tess

10 Dec 2016 02:28

Lina - The Movie Freak uttryckte det klockrent. Gör det du mår bra av, älska dig själv och kom ihåg att du måste vara din egen bästa vän <3 Jag hejar på dig!

Svar: Tack! Ja men så är det, ibland är det inte heller så enkelt då man nästan hela tiden fått höra att man inte duger till något :)
Emelie Karlsson

Zandra

10 Dec 2016 09:54

Hej, jag är 156cm lång och väger 121kg. Tampas själv med att gå ner i vikt. Så tänkte att jag gärna följer din resa och du får gärna följa min också om du vill. Www.nouw.se/cassilaya
Lycka till tjejen. Ge inte upp fast det känns tufft för det blir bättre och då kommer du vara ännu stoltare över att du fixa det. För det vet jag att du kommer göra. Stor kram och spark i röva 😉❤❤

Svar: Lycka till och kämpa även om det är jobbigt!! :) ja men absolut, jag är redan stolt över mig själv då jag har ökat från 2 pass till 5 pass på 2 veckor vilket jag aldrig hade gjort om jag gjorde denna resa helt själv! Så jag är verkligen tacksam över att Patrik hjälper mig med detta för han vet så otroligt mycket och jag kan fråga om allt och han har svar på nästan allt! :)
Emelie Karlsson

Kommentera

Publiceras ej