Hej allihopa,hoppas att ni alla mår bra!
 
Jag tittade på Malou efter tio precis då Katrin Zytomierska är med och debatterar om kroppsideal. Och jag blir arg över att sitta och lyssna på vad hon säger om oss personer som är överviktiga! Hon kallar oss för lata. oattraktiva,att vi är fula,äckliga och att vi inte mår bra. Jag kan säga en sak och det är att hon vet inte alls om hur vi mår överhuvudtaget eftersom alla mår olika,den ena kan må bra och vara stolt över hur han/hon ser ut,medan den andre mår jätte dåligt över hur han/hon ser ut.
Jag har varit överviktig enda sen jag var liten och jag erkänner att jag har inte jämt mått bra över hur jag ser ut eller varit stolt över min kropp och jag väger idag 105kg. Men jag har inte valt att leva mitt liv såhär,jag försöker att gå ner i vikt och det går inte fort. Det tar tid att anpassa sig för att kunna hitta rätt saker som passar att göra och att äta bättre mat. Det är liksom inte bara att bestämma sig att nu ska jag gå ner i vikt och sen inte veta vad man ska äta eller hur man ska träna.
Jag är glad över att jag har fått hjälp från olika dietister genom åren med vad jag ska äta,hur mycket jag ska äta och även hjälp från en sjukgymnast för att veta vad jag kan träna för att kunna gå ner i vikt. Livet går upp och ner ibland men det kan man inte bestämma över själv. För mig har det hänt så mycket genom åren som har gjort att jag har gått upp i vikt men som även att jag har börjat träna och gå ner i vikt.
Blir även arg över att hon säger att alla måste vara smala för att kunna vara lycklig och att kunna må bra. Jag tycker inte att det stämmer för alla måste inte vara smala för att kunna må bra och vara lycklig. Det är samhället som har bestämt att vi ska vara smala som tandpetare för att kunna må bra och vara lycklig. Men då undrar jag, hur kan man veta hur killarna/tjejerna mår som är så smala,de kan ju lika gärna må dåligt och tycka illa som sig själva medans andra kanske mår bra över hur de ser ut. Det är okej för mig,men kom inte och klaga att vi som är överviktiga är fula,äckliga m.m. för att vi försöker i alla fall att göra något åt det!
Det som stör mig också är att vi som är överviktiga får massvis med blickar på stranden när man ska bada på sommaren,man får även höra massa elaka ord som att man är en flodhäst,tjockis och att man inte borde få visa sig i bikini som tjej eller i bar överkropp som kille när man är överviktigt. Vilket leder till att vi som är överviktiga mår ännu sämre över våran kropp där vi istället försöker att trivas i den och vara stolta över hur vi ser ut.
Jag vill att alla vi som är överviktiga ska vara stolta över hur vi ser ut,att vi ska försöka strunta i vad andra tycker och tänker om dig,att vi ska få vara den vi är, att vi ska kunna bli älskade och att älska någon tillbaka.
Jag ber er alla som känner personer som är överviktiga är att stötta den/dom personen/personerna när den mår dåligt och följ med träna för att den personen vill oftast göra sin resa tillsammans med någon annan än sig själv. Att den personen ska känna att det finns personer som vill hjälpa en och kommer alltid att stötta en.
Till alla personer som är överviktiga,våga be om hjälp från personer i din närhet eller från en dietist eller vem som helst.Jag tänker inte skriva att jag vet exat hur det känns att vara överviktigt, eftersom alla känner olika. Jag vet bara hur jag känner över att vara överviktigt och det är inget som jag är stolt över men jag jobbar på det och jag hoppas att inom en snar framtid så kommer jag att ha gått ner till den vikt som är mitt mål och att jag kommer att må bättre än vad jag gör nu.
 
 
 
Tack för mig denna kväll!
Kram Emelie
 
 

5 kommentarer

Robin

24 Sep 2015 22:37

GRYM! Behövs fler som dig, fin äru <3

Svar: Tack så mycket!
Emelie Karlsson

Gun-Britt

25 Sep 2015 06:51

Bra rytet Emelie! Stå på dig och lycka till!

Svar: Tack! Ja nån gång måste man få säga ifrån när det har gått för långt! :)
Emelie Karlsson

Theressia

25 Sep 2015 07:07

Hej Emelie! Fört och främst vill jag bara berätta att du skriver väldigt bra och väldigt utförligt.
Dock håller jag inte med dig, (ta det inte som kritik personligt) att vara överviktigt är inte bra. Oavsett om man trivs med det eller inte, det är faktiskt så pass farligt att man kan dö. Jag själv är normal viktig om man får säga så, jag håller med Karin till prick och punkt! Du skrev i ditt inlägg att det är inte bara att gå ner i vikt, fel! Det går fort om man bara rör på sig och minskar portioner och prioriterar bort den där jävla ketchupen till köttbullarna t.ex. Du förstår vad jag menar! Det handlar faktiskt om att folk är för lata nu för tiden, dom orkar inte ta tag i sig själv. Som stor tycker jag att man får skylla sig själv lite, om man inte mår bra och gör ngt åt det. Dessutom visar forskning på att överviktiga inte mår bra. Det finns ALDRIG en ursäkt till att äta rätt eller träna lite grann. Det är för mycket ursäkter hit och dit hela tiden. Jag kan säga att jag har varit med om saker som inte ens polis/ambulans-vårdare har sätt någonsin, så extremt mycket blod på alla sätt ( om du förstår) men bara för att det har hänt mig massor med grejer så har inte jag det som en ursäkt för att gå till gymet. Typ "är för ledsen idag, tar en kaka". Ja, jag tror du förstår.
Återigen jätte bra skrivet och du är väldigt fin, glöm ej det!! Och lycka till med dina mål!😊

Svar: Hej Theressia! Jag förstår vad du menar med att övervikt är så pass farligt att man kan dö, absolut och det håller jag med om. Men jag håller verkligen inte med dig om att det bara är att gå ner i vikt. Tänk på dom som inte vet vad de ska minska på eller vad de ska öka med i matintaget eller vad det är de ska träna. För innan jag började hos en dietist och hos en sjukgymnast så hade inte jag en aning om vad jag skulle minska på eller vad det var jag skulle öka, jag visste inte heller vad det var jag skulle träna. Så jag menar att det är inte bara att bestämma sig för att gå ner i vikt, det är så mycket som måste stämma överens, vet man inte vad det är man ska ändra på så är det lite svårt.Jag håller inte med dig om heller att folk är lata, de kanske visst orkar ta tag i det men vet man inte hur man ska träna eller minska med maten så är det inte så lätt!
Grejen är att forskningarna vet inte hur man mår i verkligheten, man kan lika gärna säga att man mår dåligt fast att man mår bra eller tvärtom, av min egen erfarenhet så har inte jag alltid mått bra över min kropp men nu så har jag lärt mig att acceptera att så här ser jag ut och jag mår bra i min kropp.
Du har rätt om att man inte alltid kan komma med ursäkter över att man inte kan träna,men grejen är ju att du vet inte vad det är som har hänt som har gjort att man inte orkar träna.Det kan ju ha hänt precis vad som helst som gör att man inte kan träna eller inte orkar, t.ex om min syster skulle ha hamnat på sjukhuset efter en allvarlig krock så skulle inte jag vilja säga att nej måste jag gå för att jag måste till gymmet och träna i 2 timmar för att kunna gå ner i vikt.Jag skulle hellre stanna hos henne för att ta hand om henne och allt för att man vet ju aldrig vad som kan hända i livet. Och skulle jag då säga att jag hellre är på gymmet än att åka till min syster så skulle jag ljuga, jag skulle aldrig någonsin göra det.
Tack! :)
Emelie Karlsson

Http://nouw.se/Jessicamalin

25 Sep 2015 08:48

YOU GO GIRL❤️

Svar: Tack! :)
Emelie Karlsson

Anonym

26 Sep 2015 19:27

Braaaaa skrivet Emelie! Nä, det är nog inte så lätt att bara gå ner i vikt, lätt för smala/normalviktiga att säga. Finns ärftliga faktorer, sociala mönster mm. En del har problem med sköldkörteln utan att veta om det. Om man mår bra i sin kropp är det det viktigaste. Finns så mycket annat man kan dö av. Heja, du är vacker och älskvärd

Svar: Absolut! :) Det är verkligen inte lätt att gå ner i vikt, för ibland känns det som att de tror att det bara är att gå ner i vikt men det är det inte, det så mycket som måste stämma in, och som du skrev att man vet inte om man kan ha fel på sköldkörteln eller att man kanske har fel på matsmältningen! :)
Tack! :)
Emelie Karlsson

Kommentera

Publiceras ej