Hej allihopa! Allt bra med er? Har länge velat skriva om mobbning och näthat men har inte riktigt känt att det har varit läge för det. Men idag ska jag ta tag i det och skriva om det då jag själv vet hur det kan kännas.

Ungefär 45 barn/ungdomar tar sitt liv varje år till följd av att de har blivit utsatta för mobbning/näthat.
Det är 45 barn/ungdomar för mycket, vi måste minska denna siffra och vi måste motarbeta mobbningen i skolan men vi måste även minska mobbningen på sociala medier. Jag vet att det inte är att lätt att minska mobbningen på sociala medier eftersom där kan vem som helst skriva vad de vill anonymt och deras föräldrar vet inte vad de håller på med när de är på internet. Ingen kan göra allt men alla kan göra något och vi måste hjälpas åt att minska mobbningen. Ett tips är att man börjar visa Morgans Mission, en serie som Morgan Alling har gjort tillsammans med Björn Johansson, mobbningsexpert som är mobbningsforskare vid Örebro Universitet och klass 8C på Norreportskolan som handlar om att motarbeta mobbning i skolan. I denna serie får vi se hur han hjälper klassen att ta tag i deras problem med mobbning i klassen och i skolan tillsammans med 8C men även att göra allmänheten medveten om mobbningen i skolan så att vi kan motarbeta den. Jag vet att mobbningen inte kommer att försvinna helt och hållet utan den kommer alltid att finnas där.

Jag vet hur känns att bli mobbad, enda sen jag föddes har jag varit större än alla andra och vi har bett om hjälp och vi har fått hjälp men det har inte hjälpt. Jag började på dagis och mina föräldrar fick höra att jag var för stor och att jag behövde gå ner i vikt vilket de redan visste. Det fortsatte även när jag började förskoleklass och då klippte jag även håret kort, då hade jag håret så kort att det slutade precis nedanför öronen. När jag hade så kort hår blev jag kallad för kille, jag minns en dag i augusti då jag och en kompis till mig skulle gå tillbaka till fritids efter att vi hade varit på fotbollsplanen bredvid skolan och vi går förbi dörren där man går in till träslöjden/syslöjden. När jag och min kompis går förbi står det 2 - 3 killar där och ropar ut: "Varför har du en kjol på dig? Du är ju en kille och killar har inte på sig kjolar, det är bara tjejer som har det."  Jag hade på mig en kjol, t-shirt och sandaler. 

Jag har även blivit kallad för kossa och gris pga att jag gick upp mer i vikt ju äldre jag blev men jag har även gått hos olika dietister, läkare och sjukgymnast för att få hjälp. Ett tag så gick jag faktist ner i vikt men jag fick ett återfall och gick upp i vikt igen och det har varit så fram och tillbaka i mitt liv.
Det är otroligt jobbigt psykiskt att bli mobbad eftersom självkänslan minskar och man mår dåligt. Jag mådde jätte dåligt över hur jag såg ut och var inte nöjd över mig själv. Jag började även att kalla mig själv för elaka saker, vilket fortfarande följer med mig. Jag mår fortfarnde inte bra över hur jag ser ut men jag har lärt mig att acceptera att det är så här jag ser ut och kan man inte acceptera det så behöver man inte vara min vän.

Nästa år har jag lovat mig själv att bli en bättre människa, jag ska börja redan nu att bättra mig men det kommer ta tid att bli bättre men det är värt ett försök.
Till alla föräldrar, visa era barn att ni bryr er dom och fråga hur de mår oavsett om de säger att de mer bra så kan de dölja att de mår dåligt. Fråga gärna fler gånger än bara 1 gång för att tillslut kommer de att prata med er.Till de som mobbar, snälla sluta mobba eftersom det skadar mer än vad ni tror. Det gör otroligt ont i en att bli mobbad och man mår jätte dåligt.Till de som blir mobbade, våga ta steget att säga ifrån och det finns hjälp. Våga be om hjälp när du blir mobbad för du ska inte behöva gå igenom det själv.Till de som bara står och inte gör något, våga ta steget att säga ifrån och hjälpa till för att tillslut så kommer mobbningen att minska om alla hjälps åt! Snälla våga ta steget och säg ifrån när ni inte vill mer eller när det inte är okej.
För ingen kan göra allt men alla kan göra något och tillslut kommer vi att minska mobbningen.

Så ser ni någon som är själv, gå fram och säg hej, eller fråga hur den personen mår för det räcker, tillslut kanske man kan fråga om personen vill följa med och hitta på något och det kan leda till att mobbningen minskar.

Blunda inte för mobbningen, hjälp till att motarbeta den!

Det var allt jag hade att skriva om idag!

Kram Emelie

1 kommentarer

Anonym

09 Nov 2015 12:31

Bra skrivet Emelie! Så sant o viktigt. Fortsätt att belysa dessa problem. Å du, du är så fin så var snäll mot dig själv. Kram från Ina

Svar: Tack så mycket! :) Absolut, detta är ett aktuellt ämne hela tiden som man knte får glömma bort! :)Absolut ska jag börja vara snäll mot mig själv! :)
Emelie Karlsson

Kommentera

Publiceras ej