Hej! Som rubriken lyder där uppe ska jag ikväll skriva om varför just jag har valt att avstå från alkohol i mitt liv.
 
Jag har valt att avstå från alkohol eftersom det gör mer skada än nytta. Självklart har jag smakat på det men jag känner att jag inte har något behov av att vara ute på helgerna och dricka eftersom jag vet att det ibland kan sluta illa. Jag vet också vad det gör med personer,vissa personer blir agressiva,arga och börjar att slåss. Jag vet att det går att dricka med måtta men jag känner ändå att det är inget för mig. Jag är inte en person som vill lägga alla mina pengar på något som är helt onödigt som jag kanske kan göra något annat roligt för. Jag har aldrig varit en tjej som gillar att vara ute och festa, jag gick nästan inte på discon när jag var mindre eftersom jag inte gillade att vara bland en stor folkmassa men jag gillar även inte att göra bort mig vilket man kanske gör när man har druckit en mängd alkohol. Har även valt att avstå från alkohol för man vet aldrig hur det kan sluta eftersom man kanske är för berusad för att göra rätt beslut.
När man dricker alkohol så får man större risker att få sjukdomar som till exempel hjärnsjukdomar, hjärt och kärlsjukdomar, cancer, diabetes, depression och självmord m.m. vilket jag inte vill vara med om.
Börjar man att dricka alkohol tidigt i sitt liv och bara ökar mängden i veckan kan det sluta med att man missbrukar det för att kunna må bra och då förlorar man sin familj, vänner och alla som står en nära. Jag vet inte jag skulle klara av att göra det, jag känner att jag är inte riktigt redo för att lämna min familj på det sättet för de betyder allt för mig.
Mina vänner får gärna dricka när dom är med mig och sånt men jag kommer tyvärr inte göra det, jag vet inte hur det kommer att bli i framtiden om jag kommer dricka eller om jag inte gör det. Men om jag skulle bestämma det nu så skulle inte jag vilja dricka när jag är äldre men vi får se eftersom jag har blivit äldre och vuxit upp mer.
 
Så detta är varför jag väljer bort alkohol i mitt liv och man får bestämma själv om man vill dricka eller om man vill hålla sig borta. Det finns ingen som ska tvinga dig att dricka alkohol om du inte vill göra det. Stå emot och visa att du verkligen inte vill.
 
Ha en fortsatt trevlig lördag och ta det lugnt ikväll!
Kram Emelie
 

1 kommentarer

Lena

19 Dec 2015 20:10

Kul att se fler som avstår från alkohol är bara så trött på att frågan VARFÖR? när man säger att man inte dricker. förstår inte grejen inte som man frågar varför dem dricker liksom :P

Svar: jag håller med dig! varför ska man få den frågan hela tiden när man säger att man inte dricker alkohol, respektera bara mitt val som jag gjort liksom! :)
Emelie Karlsson

Kommentera

Publiceras ej